مکمل های ترخون ممکن است سبب افزایش وزن زنان سالم شود
4 اکتبر 2018 – یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که مکمل های ترخون(Tarragon supplements) روسی و مکمل های خریزه ی تلخ(bitter melon) که برای مقابله با سندرم متابولیک - نشانه های آن عبارتند از قند خون بالا، فشار خون بالا و تجمع چربی بیش از حد در دور کمر-، استفاده می شوند، ممکن است برای زنان در مقایسه با مردان، کمتر مفید باشد.
این مطالعه که در مجلهBiology of Sex Differences منتشر شده است، نشان می دهد وزن و چربی بدنی موش های ماده ای که با رژیم غذایی پر چرب و مکمل Artemisia dracunculus L. ( یا همان ترخون روسی) تغذیه شدند، نسبت به موش هایی که تنها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، افزایش می یابد.با این حال، موش های ماده دچار اضافه وزن و چاقی نشدند.
همچنین تغییری در وزن و درصد چربی بدنی موش های ماده ای که با رژیم های دارای چربی بالا تغذیه می شدند و مکمل هایMomordica charantia (خربزه تلخ) را نیز دریافت می کردند، مشاهده نشد.
پرفسور Elizabeth Floyd، مدیر مرکز تحقیقات مکمل های گیاهی در مرکز تحقیقات گیاه شناسی پزشکی پنینگتون، گفت: مطالعات ما همیشه بر روی موش های نر که بر اثر تغذیه با رژیم غذایی پرچرب، چاق و مقاوم به انسولین می شدند، انجام شده است. در این مطالعه ما تاثیر مصرف عصاره ی ترخون روسی و یا خربزه تلخ را بر روی موشهای ماده که با رژیم غذایی پرچرب مشابه ای تغذیه شدند، بررسی کردیم. ما می خواستیم بدانیم آیا این مکملها دارای همان اثرات متابولیکی مثبتی هستند که در موشهای نر مشاهد کرده ایم؟
یافته های اولیه نشان داد که مزایای این دو عصاره در موش های ماده به اندازه موشهای نر نیست. پرفسور Floyd گفت: بر خلاف موشهای نر، در موشهای ماده حساسیت به انسولین بهبود نیافت و داده ها نشان می دهند که کبد موشهای ماده در پاسخ به عصاره های گیاهی تولید گلوکز و یا قند خون را افزایش می دهد.
اگر چه کبد موش های ماده قند خون بیشتری تولید می کند، هر دو عصاره ی ترخون روسی و خربزه ی تلخ مقدار چربی را در کبد موشهای ماده کاهش می دهد.تجمع چربی در کبد با مقاومت به انسولین همراه است که بهمراه چاقی یک نگرانی جدی برای سلامتی محسوب می شود
یافته های این تحقیق مهم است چرا که زنان دارای وزن نرمال و به طور کلی در وضعیت سلامتی خوب، بخش بزرگی از جمعیتی را تشکیل می دهند که از این مکمل های غذایی استفاده می کنند.مرکز ملی طب مکمل و یکپارچه از تحقیقات بر روی مکمل های غذایی حمایت می کند، چرا که بسیاری از ما این مکمل ها را مصرف می کنیم و برخی اوقات از مزایای سلامتی و مشکلات بالقوه ی بهداشتی مرتبط با آنها بی خبر هستیم. دکتر Floyd با اشاره به بعضی محدودیت ها در این مطالعه، گفت: دلیل چاق نشدن موش های ماده ای که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شدند، ممکن است سطح فعالیت بسیار بالاتر موشهای ماده در مقایسه با موش های نر تغذیه شده با رژیم غذایی مشابه باشد.
دکترFloyd   گفت: از آنجایی که موشهای ماده وزن طبیعی خود را حفظ کردند ممکن است که مزایای این عصاره های گیاهی تنها در موشهای چاق مشاهده شود. ما در حال انجام مطالعاتی برای پاسخ به این سوال هستیم، اما این نتایج نیز بیانگر تفاوت های مهم جنسی است، اینکه چگونه مردان و زنان به مکمل های غذایی پاسخهای متفاوتی می دهند، به ویژه اگر زنان دچار اضافه وزن یا چاقی نباشند.

منبع و سایت خبر:

Biology of Sex Differences, 2018; 9 (1) DOI: 10.1186/s13293-018-0199-1

www.sciencedaily.com/releases/2018/10/181004110024.htm